Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 09 sep 2010, 07:08

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Bookmark and Share
Slakterier i fotoutställning 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Slakterier i fotoutställning
Har ni sett detta? Hörde om detta på radion häromdagen. Intressant! En frilandsfotograf som bestämt sig att fotografera hur det går till på svenska slakterier. Det han såg gjorde honom till vegetarian, och bilderna togs inte emot som planerat på ett bibliotek i Umeå med motiveringen att det vara upprörande för barn att se hur djur dödas i slakterier. Här nånstans blev jag förbannad. Hur dubbelmoraliskt får ett samhälle bli? Ska man verkligen tvångsmata barn med kött om man inte tror att dom tål sanningen om vad det är dom äter?

05 feb 2010, 23:45
Profil Skicka e-post

Inlägg Re: Slakterier i fotoutställning
Det var enligt dem fotografen själv som efter en diskussion beslutade att inte ha utställningen där med tanke på åldersgruppen som vanligtvis vistades i lokalerna. Men de sade att de skall bli bättre att ta om hand om erbjudanden om utställningar som vill debattera och utmana i framtiden.

06 feb 2010, 08:59
Profil Skicka e-post
Gamer
Användarvisningsbild

Man ska låta alla värderingar sjunka in i barnen (rosa är tjejigt, djur är mat etc) under de viktigaste åren. SEN får dom välja fritt. :)

"De som är längst ner i hierarkin får sällan ett offentligt erkännande när de dör, nu får Chrille det genom att jag sätter upp hans grejer, medan Anna Lindh får ett torg. Jag kan inte ge Chrille ett torg, men jag kan ge honom alla elskåp."

06 feb 2010, 09:22
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Nauti: Som jag förstod det var det biblioteket som inte ville ha utställningen och då drog fotografen undan erbjudandet "frivilligt" istället för att bråka och försöka få dom att ställa ut bilderna iallafall. Det blev ju ändå en diskussion om saken, så jag tycker nog det är en bra strategi. Konflikträdd som jag själv är, kan jag verkligen identifiera mig med hans resonemang. Att biblioteket sen försöker skjuta över ansvaret på honom och påstå att det var fotografen själv som inte ville ställa ut bilderna är ju bara en klassisk undanflyktsmanöver i sammanhanget.

Starfighter: Jag håller verkligen med!!! Huvet på spiken där!

19 feb 2010, 01:23
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]