Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 21 aug 2014, 19:59

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Igelkottstårta 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Igelkottstårta
Den här tårtan var min mormors favorittårta när jag var liten (tror jag? hon gjorde nästan alltid denna när hon skulle bjuda på tårta i alla fall) och för mig är det 100% nostalgi att försöka veganisera receptet ur minnet. Som tur var är idén med tårtan väldigt enkel, och kanske är det också därför den är så grymt god. Till min förtjusning lyckades jag redan på första försöket att få till smaken från min barndom, så varför inte dela med sig? (Tårtbottnen kommer från veganvrak, men jag lyckades inte riktigt, det blir alltid en krater i mitten när jag försöker göra runda sockerkakor, någon som vet vad jag gör för fel? Som tur är kan man kompensera detta med extra fyllning och glasyr...)

IGELKOTTSTÅRTA
Tårtbotten:

50 g mjölkfritt margarin

4 dl vetemjöl

0,5 dl sojamjöl

3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
 eller motsvarande
3 dl socker

2,5 dl sojamjölk

Vaniljkräm, fyllning:
3 dl sojamjölk
2,5 dl havregrädde
4 msk kok-marsán
3/4 dl socker
vaniljarom/vaniljfrön/vaniljsocker efter smak

Chokladglasyr:
200 g mörk choklad
2 dl havregrädde (ICA eco)
3 msk florsocker
(0,5 krm salt)

Dekoration:
20 sötmandlar

Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser till tårtbottnen. Blanda mjölken och margarinet och häll ner det i mjölblandningen. Vispa tills smeten blir slät. Häll smeten i en smord och bröad rund form med avtagbara kanter. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Låt svalna i formen, gärna över natten i kylskåpet.
Ta ut tårtbottnen ur formen, skär den horisontellt i tre delar. Häll sojamjölken och havregrädden till vaniljkrämen i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och koka upp under omrörning tills den tjocknar. Tag av från värmen och låt svalna. Smält chokladen till chokladglasyren i vattenbad eller mikrovågsugn. Vispa ihop den smälta chokladen med övriga ingredienser. Bred hälften av den avsvalnade vaniljkrämen på den understa delen av tårtbottnen, lägg på mellandelen, bred resten av krämen ovanpå och lägg på den översta delen. Bred chokladglasyren på tårtan och se till att kanterna är ordentligt täckta. Är glasyren för rinnig för att fästa på kanterna kan man sätta in den i kylen en stund för att stelna till lite, men låt den inte stå där för länge, då blir den för hård. Skålla mandlarna och skär dom i smala bitar på längden. Ställ dessa rakt upp på ovansidan av tårtan som piggar på en igelkott.

Bilagor:
igelkott.JPG [36.65 KiB]
Nerladdad 464 gånger
28 apr 2010, 00:24
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Igelkottstårta
Såg att den gamla bilden har försvunnit. Men det gör inget, jag bakade en igelkottstårta i helgen och passade på att förnya receptet och ta en bild. Ska snart återkomma med det nya uppdaterade receptet. Tyvärr lyckades jag bara fånga tårtan när den inte riktigt var klar. Den ska såklart vara helt täckt av mandelflis, eller åtminstone hela ytan uppe på.

Bilagor:
igelkottstarta.jpg
igelkottstarta.jpg [ 43.29 KiB | Visad 37381 gånger ]
02 maj 2011, 02:37
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ]