Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 01 nov 2014, 04:55

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Kladdkaka 
Författare Meddelande
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Inlägg Kladdkaka
Det här receptet kommer från Emeli på http://xveganx.blogg.se. Du hittar fler av hennes kakor och bakverk här.

Ingredienser

Tillagning
Rör socker och margarin mjukt och poröst. Tillsätt en skvätt sojamjölk. Rör ihop alla torra ingredienser i en annan skål. Rör växelvis ner mjölblandningen och sojagrädden i margarinblandningen. Vispa i någon minut. Smörj och bröa en form. Bred ut smeten, grädda i 35-40 min i 150 grader.

Ursprungsreceptet hittar du här.

Bilaga:
Filkommentar: Kladdkaka av Emeli
xveganx-dough.jpg [54.8 KiB]
Nerladdad 1508 gånger

05 jan 2010, 21:36

Inlägg Re: Kladdkaka
Är det stor skillnad på sojagräddde och havregrädde t ex? Eller är det bara att byta ut?

18 feb 2010, 13:16
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Sojagrädden är tjockare och har bättre bindande egenskaper än havregrädden, så här skulle jag inte ändra i receptet. I såser osv är det inte lika viktigt, där är det mer en smakfråga vilken gräddsort man vill använda.

18 feb 2010, 16:07
Användarvisningsbild

Receptet på kladdkaka som jag använder är enklare och har färre ingredienser. Ändå blir det ljuvligt gott och alltid bra konsistens (andra kladdkakor kan lätt bli för torra om man inte passar dom när dom står i ugnen, men inte den här). Receptet kommer från veganvrak som tagit det från Allt om mat.

200g mjölkfritt margarin (jag använder flytande, både för hälsans skull och för att det är enklare)
3 dl socker
1,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker eller 0,5 tsk vaniljpulver (finns ekologiskt, äkta malen vanilj)
2 dl vetemjöl
2 dl sojamjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Smält margarinet om du använder fast margarin. Låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser och häll sedan i margarinet och mjölken. Häll smeten i en ugnsfast form (ingen kak-form, så slipper du smörja och bröa den). Formen ska vara ca 26 cm i diameter. Grädda kakan i 15-20 min. I min ugn är 15 min nästan i överkant, så kolla kakan efter 10 min. Låt kakan svalna och serverar gärna med vispad sojagrädde (vispbar) och någon god frukt eller bär. Hallon, jordgubbar eller citrusfrukter passar extra bra till.

Vill man lyxa till kakan ytterligare kan man göra en kola-liknande glasyr som jag hittat i "Guld av grönt"-receptsamlingen:

50 g mjölkfritt margarin
0,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl kakao
om man vill kan man smaksätta med 1 finhackad chilifrukt eller 1 krm cayennepeppar. Man kan också smaksätta med pepparmintsolja eller kokosflingor.

Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka tills sockret löst sig och massan blivit lite tjockare. Bred ut över den svalnade kakan.

21 mar 2010, 00:32
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Här behöver vi en jury! Baka, smaka och posta kladdkaksrecensioner här så kommer jag välja en vinnare (eller behålla flera recept om de har väldigt olika specifika kvaliteter).

21 mar 2010, 22:04
Användarvisningsbild

jag och min prinsessa har lekt jury nu!
vi tycker inte att någon av recepten platsade in under titeln "kladdkaka" för de var inte kladdiga alls

"kladdkaka" nr2 var en god chokladig chokladkaka med mycket kakaosmak. kompakt, mastig men jättegod! ätes helst med massa vaniljglass enligt mej

"kladdkaka" nr1 var en luftigare och fluffigare chokladkaka som var lättare att äta mycket av. väldigt god och äts upp snabbt. ett minus dock för den långa tiden den ska vara inne i ugnen i jämförelse med ovanstående.

30 mar 2010, 22:16
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]