| Författare |
Meddelande |
|
hakko
Receptansvarig
|
 Re: Vem kör på linux?
Jag skulle tycka att det var värt att prova att stänga av touchpad och styrpinne (eller vad det heter) bara för att kolla att den inte skickar glappar / skickar felaktiga signaler som får markören att hoppa omkring.
|
| 15 jan 2010, 18:42 |
|
 |
|
Manic
|
Tack för tipset! Ska prova 
_________________ Are we human, or are we dancer?
|
| 15 jan 2010, 19:10 |
|
 |
sunflowers
|
Nej, jag menade att musen strulade i flash. Mer specifikt så funkade det endast ytterst sporadiskt att vänsterklicka, kanske ett av femtio klick gick fram. Detta var ytterst jobbigt när man ville klicka på play-knappar för videos och dylikt. Men det fixade jag som sagt. Vad var det för flash-problem du hade?
|
| 15 jan 2010, 22:41 |
|
 |
oomoom
|
Jag kör nyaste ubuntu och det kraschar tammefan hela tiden (läs cirka en gång i veckan.) Sjukt störande, har aldrig haft liknande problem med tidigare versioner.
|
| 15 jan 2010, 23:19 |
|
 |
Håkan
|
Körde linux när jag pluggade teknikprogramet i gymnasiet. Då var det slackware som var mest äkta och vi var coolare än dom som körde windows och redhat. Fast inte enligt freeBSD-nördarna. Dom såg ner på oss som körde slack. Sen hade vi openBSD-nördarna som var snäppet mer elitistiska och såg ner på netBSD och freeBSD-folket.
Högst upp i hierarkin var dock folket som körde openVMS och tru64 UNIX. Håhåjaja. Själv kör jag windows xp nuförtiden och använder bara datorn för att surfa och lyssna på musik.
_________________ "A woman wouldn't choose a shitty disparaging misspelled username, wouldn't have a male writing style, wouldn't use a stupid smoking man in a hat smiley."
|
| 16 jan 2010, 03:10 |
|
 |
|
pozer
|
OS X och Ubuntu. Körde mest linux fram tills runt nyår, då gick jag tillbaks till OS X. Och att programmen är "viktigaste" håller jag inte riktigt med om. Att köra fria system är värt massor  fria program + fritt system = yes! =)
_________________ http://www.jordskepp.org
|
| 16 jan 2010, 14:43 |
|
 |
|
hakko
Receptansvarig
|
Tycker inte man ska avfärda valet av OS som elitism även om en del säkert gör det till en sån fråga. Olika system är byggda för olika sysslor, olika företag/utvecklare beter sig olika etiskt osv. Det finns goda skäl att välja ett visst system över ett annat.
|
| 16 jan 2010, 16:29 |
|
 |
|
mchack
|
Debian GNU/Linux snurrar på båda sönernas datorer, en stationär och en Thinkpad, och på vår Playstation 3. FreeBSD kör på hemmaservern, routern och på min Thinkpad. FreeBSD kör också på huvudservern i co-lo. X-terminalen här hemma snurrar också Linux på, men det är ingen särskild dist. Mer om datorerna hemma här: http://hack.org/mc/computers.html
|
| 08 feb 2010, 10:01 |
|
 |
|
mchack
|
[quote="Håkan"] Högst upp i hierarkin var dock folket som körde openVMS och tru64 UNIX.[/quote]
Skumt. På vilka grunder? Varken VMS eller Tru64 är ju fria.
Tru64 må vara en trevligare Unix än HP-UX, som HP envisas med nu för tiden, men så särskilt coolt är det inte, tycker jag.
VMS har helt klart coola klusterfunktioner och påstås nu för tiden till och med vara POSIXifierat (därav Open...), men det är rätt smärtsamt för en unixmänniska och kanske ännu mer smärtsamt om man gillar TOPS-20... Haha.
|
| 08 feb 2010, 10:04 |
|
 |
|
virre
|
Alltså motsvarigheten till Ctrl-Alt-Delete , eller ungefär ctrl-alt-delete i Linux, eller rättare sagt i X, vilket är när de flesta skulle tro att de behöver ctrl-alt-delete skulle jag säga är ctrl-alt-f7 (Lämnar X till en temporär terminal, där man kan kär ps aux|grep kraschat_program och sen kill på det) alternativt ctrl-alt-backspace (Startar om X helt och hållet vilket ofta brukar hjälpa)
När jag väljer själv kör jag någon GNU\Linux dist, på min netbook är det för närvarande Gentoo men det blir nog byte till en dist som dödar mina atheros drivare utan anledning. Det största kravet jag har på en dist är iofs att de kan hantera StumpVM bra, och conkerror (webbläsare med emacs bindings <3 )
(Och det är klart att köra ett GNU system är egentligen ett poltiskt ställningstagande)
|
| 08 feb 2010, 10:28 |
|
 |
|
nsoi
|
Archlinux på hemmaservern, inte det mest optimala server os´et men den är ju privat och gillar arch skarpt.
|
| 08 feb 2010, 15:06 |
|
 |
|
Moderator
|
Eller bara 'killall programnamn'.
|
| 08 feb 2010, 17:51 |
|
 |
|
pozer
|
|
| 09 feb 2010, 08:19 |
|
 |
|
virre
|
om X inte svarar kan de vara svårt att starta xkill. För standard användaren som nyligen mirigrerat från Windows så är den funktionen de vill ha att det blir som i Windows, och då skulle jag påstå att omstart av X-servern är det som efterliknar de mest.
Ja det är egentligen inte en bra lösning, och verkligen inte rätt att krascha x-servern och ja ibland så är inte sakerna egentligen avstängda men som sagt, användarna vill bara behöva trycka på tre knappar så det fungerar.
|
| 09 feb 2010, 09:08 |
|
 |
|
pozer
|
Läste nog inte riktigt hela tråden ;p
tryck ctrl+alt+backspace för att döda X om jag inte minns fel.
|
| 09 feb 2010, 21:42 |
|
 |
|
skoll
|
Vem kör på linux? Nördar kör linux!
Jag har kört linux, åtminstone som alternativt operativ, mest på min laptop, som tyvärr blev lite knäpp efter Ubuntu, massa hårdvara blev knäppt så som inbyggd mikrofon osv.
Men hade Ubuntu haft samma spelstöd som Windows så hade jag inte tvekat på att använda det på samtliga burkar jag har. Tyvärr lär väl inte det hända närmsta åren.
|
| 17 feb 2010, 14:10 |
|
 |
|
virre
|
virtualisering. fast jag vet inte hur det gått med grafiken kring det där, vet bara att jag haft nytta av sådant på arbetsplatsen.
|
| 17 feb 2010, 14:18 |
|
 |
clook
|
Shit så många som kör linux! Skoj.  Jag hade ubuntu i något år på min laptop tills jag skulle glida iväg på ett LAN och inte orkade sitta och krångla med wine och sånt. Jag gillade det skarpt med små undantagsproblem som oftast var relaterade till otillräckliga stöd till min laptops hårdvara. Hade ett väldans strul med mitt wlan... Hade det inte varit för detta så skulle jag nog byta tillbaks. Datorn var så väldigt mycket piggare.
_________________ let's live like we had cancer, but dance as if we're cured.
|
| 17 feb 2010, 16:09 |
|
 |
Daniel Dunér
|
Beställde en ny hårddisk igår. När den kommer ska jag ploppa in Ubuntu på den och börja använda det som mitt huvudsakliga system. Men med xp på gamla hårddisken, för spelrelaterade nödfall.
|
| 17 feb 2010, 19:12 |
|
 |
PatBenson
|
Jag testade Mandrake för ca 8 år sedan men fastnade inte, har testat ubuntu men gillar inte Gnome, sedan ett år kört uteslutande Kubuntu och skrotat windows helt. F.n kör jag Lucid Lynx(april RCn) som jag kört sen alpha1, vilket jag är sjukt nöjd med. Har även en Karmic installation som backup och för att arbeta med. För dom som inte testat Linux men skulle vilja pröva på ett enkelt sätt kan jag rekomendera http://wubi-installer.org/
|
| 15 mar 2010, 11:39 |
|
|