Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 23 jul 2014, 10:01

Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Vad tycker folk här om kärnkraft? 
Författare Meddelande

Inlägg Vad tycker folk här om kärnkraft?
Ja, ämnet säger väl allt egentligen. Är sugen på höra folks åsikter kring det så jag kan se om veganerna här är splittrade eller enade i den frågan.

05 mar 2010, 17:45
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Vad tycker folk här om kärnkraft?
Kärnkraft är bra.

06 mar 2010, 20:57

emot på grund av gruvindustrin samt avfallshanteringsfrågan. och jag tycker verkligen det är en dålig idé att satsa på mer kärnkraft nu när alternativa lösningar inte är långt ifrån att vara fullgoda alternativ.

06 mar 2010, 21:23

"Eight years involved with the nuclear industry have taught me that when nothing can possible go wrong and every avenue has been covered, then is the time to buy a house on the next continent."

-- Terry Pratchett

06 mar 2010, 22:06
Profil ICQ
Tillsatsansvarig

Tveksamt om det är billigare än ex. vindkraft + avfallshanteringen + ändlig resurs.

Men det gäller bara fissionskraften, när vi får fusionskraft är det fest.

- George Bernard Shaw

07 mar 2010, 15:04
Användarvisningsbild

Avfallet var ett jättebra argument emot kärnkraft, men bara innan man startade upp kärnkraften. Vad spelar några tusen ton extra nu för roll? Allt vi behöver är ju ett större avfallslager...

Och naturligtvis är kärnkraft en icke förnyelsebar kraftkälla, liksom alla andra kraftkällor (det krävs metaller, betong m.m. för att fixa vind/vatten-kraftverk). Låt vara att det finns uran i något mindre omfattning, men det är väl bara att köra på tills det blir oekonomiskt (dvs. "tar slut") fram till dess att fusionens välsignelse når oss alla (?) :)

08 mar 2010, 13:42

Kärnkraft är väl inget att föredra, men det är en viktig del av svensk energiproduktion. Går inte avveckla på direkten.

Som folk redan nämnt här, uran ska utvinnas, skeppas vidare, speciella instrument, fordon etc används, skeppas igen etc.. är det verkligen en energivinst med god marginal? Kanske. Atomenergi har enorm potential..

Däremot har inte den förnybara energiproduktionen gått så långt man hoppats. Deltog i ett projekt kring hållbarhetsbyggande om Göteborg, och får säga det finns en hel del vägar att gå med förnybara källor. Gäller man lägger mer energi på detta (tihi).

08 mar 2010, 15:17
Användarvisningsbild

Det finns ett problem med dagens globala kärnkraftsutbyggnad som inte ofta nämns - tillgången/priset på uran. I en värld där kärnkraften kraftigt byggs ut, ökar givetvis även behovet drastiskt av aktivt, upparbetat uran, samtidigt som konkurrensen ökar.

1. Precis som med olja så finns det uran som är enkel att komma åt och uran som är betydligt svårare=dyrare att få upp. Och precis som med oljan så började vi med att ta upp det enkla billiga uranet, och det uran som idag bryts är dyrare, och mer energikrävande att få fram. För varje år som går, blir uranet dyrare per energienhet, enbart av tekniska skäl.

2. I och med att kärnkraftsindustrin växer globalt så ökar även kampen om de tillgängliga resurserna. Ökad konkurrens om en begränsad resurs leder oundvikligen till högre priser.

3. I och med att kärnkraftsindustrin växer globalt så ökar även det årliga uranbehovet. Denna ökning kan tillgodoses på två sätt
(a) Öppna nya gruvor/öka produktionshastigheten i existerande. En dyr, energikrävande lösning. http://www.world-nuclear.org/info/inf22.html
(b) Utnyttja billigt kärnvapenuran till bränsle. Eftersom vi idag har relativt god tillgång till denna typ av bränsle så är det (b) som står för det mesta av ökningen av klyvbart material. http://www.world-nuclear.org/info/inf13.html

Idag kommer en relativt stor del (13%) av dagens klyvbara material från uttjänta kärnvapen. Ett mycket bättre användningsområde än att smälla upp dem, måhända, men denna källa räcker tyvärr inte mycket längre till. Dagens lager av upparbetad vapenuran motsvarar ungefär 12 gånger den årliga världsproduktionen av uran från gruvdrift. (Notera att detta verkar vara den totala vapenarsenalen, och inte bara de "uttjänta" vapnen.) När denna källa tar slut om kanske 20-30 år måste gruvdriften alltså inte bara kompensera för det ökade globala behovet, utan även för bortfallet från vapenuranet. Samtidigt som detta sker kommer uranet att vara enormt mycket dyrare per energienhet, en kombination av allt djupare gruvor, lägre urankoncentration i bruten malm och dyrare olja.

Felet som många förespråkare gör när de pratar kärnkraft, är att de utgår från dagens situation och gör mycket långsiktiga förutsägelser utifrån detta. Vi vet att följande utveckling sker
(a) Mängden av uran, en finit resurs, minskar.
(b) Kostnaden att bryta uran ökar ju mer av det lättillgängliga uranet som tas upp
(c) Behovet av uran ökar, dvs konkurrensen hårdnar, vilket även detta leder till högre priser.
(d) Det relativt billiga vapenuranet kommer att ta slut inom en kärnkraftsgeneration.

Att ignorera (a)-(d) när man diskuterar framtida kärnkraft är djupt oetiskt, enligt mig. Vi vet att uranpriset kommer att vara betydligt högre inom bara några tiotal år. Frågan är bara hur högt? Det finns en gräns för hur mycket vi är villiga att satsa i en ändlig resurs som i slutända kanske är för dyr att använda. Andra problem med kärnkraften är ju avfallsproblemet, risken för kärnvapenspridning och risken att uranproducerande länder stryper tillgången för export. Saker som talar för en förlängning av kärnkraftsåldern är effektivare kärnreaktorer och de nya typer av kärnreaktorer som forskas på idag. Bland annat skulle man kunna klyva andra material vilket skulle minska uranbehovet och även ev. ta bort problemet med långlivat avfall.

Allt detta sagt, är jag försiktigt positiv till kärnkraft OM vi bara ser det som en nödlösning och omedelbart börjar satsa på en värld efter oljans och uranets tidsålder. Tyvärr ser jag inga tecken på en sådan satsning utan förutspår att vi kommer att köra kärnkraftsracet tills vi går in i väggen.

08 mar 2010, 16:19
Användarvisningsbild

Edanator:

Det tycks som rimliga ekonomiska argument mot kärnkraft, även om jag inte har kunskap nog och diskutera urantillgång m.m., så det är svårt att kommentera i detalj. Ekonomiska argument är dock något jag har fullt förtroende för att kärnkraftsindustrin ska ta till sig, och alltså är det ju inget argument emot kärnkraften som energislag. Men vi är kanske egentligen överens...

Om 15-20 år så har vi alldeles säkerligen fusionskraft :lol:

09 mar 2010, 10:10
Användarvisningsbild

Som jag sa, jag är försiktigt positiv till kärnkraft av den enkla anledningen att vi i nuläget inte har några alternativ, förutom kol och olja. Efter att "vi" i folkomröstningen 1980 beslutade att avveckla kärnkraften med förnuft, hände i princip ingenting. Hade Sverige satsat ordentligt på energisanering och utveckling av förnyelsebara energikällor hade vi varit i en betydligt bättre sits idag.

Det land som först, och frivilligt, ställer om till en hållbar ekonomi kommer att skörda enormt stora vinster när resten av världen, pga energibrist, blir tvingade att följa efter. För det första kommer samhället att genomgå den nödvändiga transformationen under en period då energin är billig, vilket bara det sparar enorma summor. Dessutom kommer kunskap och företag att byggas upp, vilka sen kommer att ha en guldålder när resten av världen är beredda att betala dyrt för att genomgå samma omvandling.

Det tragiska är att visionslösa* länder, som Sverige, vägrar inse detta uppenbara faktum och rabiat fortsätter klänga fast vid status quo. Ironiskt nog blir det säkert USA, växthusgasboven #1, som kommer att leda vägen ytterligare en gång. Tänk om de hundratals miljarder vi betalade för att rädda bonuskåta bankdirektörer hade använts för att bygga upp en bättre framtid?

Nej, fusion ligger nog längre fram, tyvärr. Den stora testreaktorn ITER blir färdig tidigast 2016. Jag vet inte hur lång tid de behöver för att få igång alla experiment, men jag gissar många år, med tanke på hur komplex reaktorn är. Dessutom är ju reaktorn bara en försöksreaktor. Även om forskarna räknar med att 5-10 ggr mer energi kommer ut än vad som stoppas in, så skall den inte användas till att generera el. Syftet är att ITER skall tjäna som ett sista (?) steg innan de första kommersiella reaktorerna byggs. Enligt prognoserna från ITER-folket kan den första storskaliga fusionsreaktorn stå färdig först 2050, men enbart OM allt går enligt planerna. För oss som jobbar med forskning så vet vi att detta 'OM' spökar oftare än inte.

*Det här gäller oavsett regeringsfärg

09 mar 2010, 11:20
Användarvisningsbild

Skulle nog varit ett ;) också. Har ju varit 15-20 år fram till fusionskraften sedan någon gång på 70-talet tror jag... :)

09 mar 2010, 11:25
Användarvisningsbild

Ha ha, sant! :lol:

Fast just nu är det snarare 40 år tills dess vi har fusionskraft. Fyrtio år är en jäkligt lång tid. :?

09 mar 2010, 11:30
Användarvisningsbild

Jag hittade en artikel som behandlar problemet med framtida urantillgång. Jag är ingen expert, men de här argumenten är värda att bekanta sig med innan man tar ställning.
http://www.technologyreview.com/blog/arxiv/24414/

14 mar 2010, 16:53

Är nyfiken på om nya tankar och funderingar har uppkommit efter katastrofen i Japan.

De diskuteras nu på flera håll runt om i världen om riskerna och vad konsekvenserna blir när olyckan är ett faktum. De ser olika ut i olika länder där de finns olika för/nackdelar men jag undrar hur folk ser på kärnkraft i Sverige

För eller emot?

19 mar 2011, 13:43

Tycker som jag tidigare gjort; det är en nödvändighet om vi vill leva som vi gör just nu; för att anpassa oss till förnyelsebara energikällor och kärnkraftens avvecklande (50-60% av svensk elproduktion är just kärnkraft) bör vi även fokusera på dra ned på vår elkonsumtion.

Ser hellre att uran utvinns i Sverige än det importeras från länder såsom Kazakstan, Ryssland m.m som ger blanka fan hållbar utveckling.

19 mar 2011, 17:31
Användarvisningsbild

Jag är för forskning och utveckling av kärnkraft (främst fusion). I dagens läge tror jag inte så mycket uppbyggnad av praktiska och ekonomiska skäl.

20 mar 2011, 13:32
Profil WWW

Skeptisk, för stora risker, man kan aldrig garantera att inget händer.

Är för forskning kring alternativ för att kunna avveckla långsamt och definitivt slippa bygga ut.

Hade samma inställning innan Japan också, men min skeptiska inställning är väl något förstärkt. Att ingen har något förslag på hur deras situation ska lösas visar ju att beredskapen vid en större olycka inte är särskilt pålitlig.

20 mar 2011, 13:56

Under tidens gång har enorma summor pengar satsats på utvecklingen av kärnkraft. Tänk om dessa resurser istället lagts på förnyelsebara energikällor som sol och vind, samt att effektivisera vår enegrianvändning/utvinning.

Förövrigt så anser jag inte att vi kan förlita oss på att fisson, en energikälla som ännu inte existerar, ska lösa våra problem i framtiden.

20 mar 2011, 14:51

Jag är emot, det var jag innan Fukushima också. Jag tycker det är vansinne att vi tillfredsställer våra kortsiktiga energibehov genom kärnkraft och lämnar efter oss en radioaktiv dynga som kommande generationer får ta hand om i 100 000 år.

Igelkott skrev:
Under tidens gång har enorma summor pengar satsats på utvecklingen av kärnkraft. Tänk om dessa resurser istället lagts på förnyelsebara energikällor som sol och vind, samt att effektivisera vår enegrianvändning/utvinning.

Förövrigt så anser jag inte att vi kan förlita oss på att fisson, en energikälla som ännu inte existerar, ska lösa våra problem i framtiden.

Jag antar att du menar fusion, och jag håller med, problemet är att vi gör av med för mycket energi. En föreläsare jag hade sa att han hade räknat ut ifall all energiförsörjning skulle ske genom fusion, och givet den energiförbrukning och ökning av energiförbrukning vi har idag, så skulle världshaven vara tömda om ett par hundra år. Rimligt? Det som krävs är effektivisering, omställning, och förnyelsebar energi, men det är väl inte lika sexigt eller häftigt som kärnkraften antar jag.

20 mar 2011, 15:33
Användarvisningsbild

Inte mer kärnkraft nej. Fast även förnybara källor som vatten och vind är inte heller särskilt miljövänliga. Sol är okej, bortsett från att det kräver enorma ytor för att klara energibehoven. Det finns egentligen ingen "bra" energikälla idag, och alla har sina fördelar och nackdelar. Jag tror inte man vinner något på att avveckla kärnkraft idag.

(Hjalmar hann före men jag orkar inte redigera :)

Igelkott, fission är vad dagens kärnkraft använder. Det är fusion som man ännu inte har lyckats få att fungera särskilt bra. Fusion som energikälla existerar, bland annat i solen. Inga experiment på jorden har lyckats åstadkomma något som ger särskilt mycket mer effekt ut än man ger in, och definitivt inte under särskilt lång tid. Det kanske ligger på några 100-tals megawatt (miljoner watt) i knappt en sekund, och det kan jämföras med fission där man lyckas få ut 100-tals gigawatt (miljarder watt) under långa perioder (mer eller mindre konstant).

Jag håller dock med dig att man kan inte förlita sig på att vetenskapen ska lösa våra problem. Det är likadant med snurriga bilister som tror att vetenskapen minsann snart ska hitta nya rena bränslen till "våra" bilar, så därför kan vi köra hur mycket vi vill idag. Vad händer om vi inte hittar någon lösning, eller åtminstone inte kan hitta en lösning i tid? Risken finns att den där tanken att "vetenskapen snart ska lösa våra problem", skapar nya problem. Det hade givetvis varit bra om vetenskapen kunde lösa en hel del problem, men vi kan inte förlita oss på att den gör det.

20 mar 2011, 15:43
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa