| Författare |
Meddelande |
Karin
|
 Pälsar, ÖVERALLT!!
Normalt sett brukar jag cykla året om, men har denna vinter åkt kollekivt, och det är ju rätt trevlig om det inte vore för alla dessa pälsar! Jag tycker det är fruktansvärt olustigt när man står och trängs med en canada goose jacka med en räv på bakom sig, och en minkpäls upptryckt i ansiktet. Jag brukar försöka flytta på mig, med de är ju banne mig överallt!! Är det jag som är paranoid, eller har frekvensen av pälsbärare ökat? Förr var det mer om ni ursäktar uttrycket "östermalms tanter" som hade hela pälsar, men nu har jag sett en mängd unga tjejer med detsamma, eller en pälsmössa. Jag blir så himla ARG och förtvivlad, vad gör man???!! Ska man stoppa fickorna fulla med flyers, eller be dem flytta på sig och förklara sin ståndpunkt?
|
| 27 jan 2010, 09:36 |
|
 |
Edanator
|
 Re: Pälsar, ÖVERALLT!!
Jag håller med! Jag flyttade nyligen tillbaks från en längre utlandsvistelse, och jag blev chockad när jag såg hur mycket päls det var överallt. Visserligen är en hel del falska pälsar, men alltför många kommer ifrån djur. Återigen har djurrättsrörelsen förlorat. Nu är pälslooken cool igen, och djuren får lida. Dags att byta strategi kanske?
|
| 27 jan 2010, 10:36 |
|
 |
Kjell
|
Kan man se skillnad på fuskpäls och mordpäls?
|
| 27 jan 2010, 11:14 |
|
 |
|
Nauti
|
Syntetpäls och djurpäls menar ni väl?  Berätta för dem vad du tycker om deras päls, det vore ju förargligt om de går runt och tror att de är fina i sin päls  Jag har också sett väldigt mycket päls i år 
|
| 27 jan 2010, 11:26 |
|
 |
|
Moderator
|
Minkpälsar har ofta en speciell glans som fuskpälsar saknar.
|
| 27 jan 2010, 18:20 |
|
 |
ildiko
|
Nej, jag tror ej att du är paranoid. det finns överallt nu. Hela pälsar, västar, mössor, stövlar. Det har accelerat.
Rena rama begravningsplatsen mitt på gatan och i T-banan. På små oskyldiga barns luvor syr man fast kvarlevorna.
Osmakligt.
Gick förbi en liten jättegullig inredningsaffär som jag brukar kika i. Där låg nu en päls som en fäll/ ist för pläd på en fotölj. berättade för ägaren att jag upplever det mycket tråkigt att de gör så.
_________________ Att våga är att förlora fotfästet ett tag. Att inte våga är att förlora sig själv.
|
| 27 jan 2010, 19:19 |
|
 |
|
hakko
Receptansvarig
|
Karin: Djurrättsalliansen har små visitkort som man kan ge till pälsbärare med information om plagget de bär på. Vill man ta ytterligare ställning, kanske prata med folk och berätta om pälsindustrin är det demonstrationer två gånger per vecka i sthlm mot päls, det är bara att dyka upp om det känns som ett lockande sätt att förändra opinionen och göra något för djuren!
|
| 27 jan 2010, 21:04 |
|
 |
Edanator
|
Som du säger, ildiko, ser man ju fårfällar i var och varannan inredningsbutik numera. T.o.m. IKEA säljer fårhud som om det vore Billy. 
|
| 27 jan 2010, 21:11 |
|
 |
|
Nauti
|
Rent spontant tänker jag att det är en väldigt dålig metod med tanke på vilken inställning de förmodligen har till djurrättsorganisationer. Jag tror att det är bättre att verka som en helt oinsatt och oengagerad person som ger sin åsikt om t.ex. hur osmaklig och vidrig deras pälsjacka är.
|
| 27 jan 2010, 22:32 |
|
 |
|
WhiteRasta
|
man kanske borde ta dom mano el mano utan o blanda in namnen på ngn rörsle "hej jag kommer från.." strunta i det och kör "du ditt äckel.." (fast snällare sagt då givetvis) juh fler individer som säger till en individ juh mer kan det göra, det sista dom vill är att flera ska börjar påpeka deras klädsel.
Sen är jag inte helt övertygad om att de har ökat, snarare vi har haft en riktig vinter iår på väldigt länge och då kommer sakerna fram ur många garderober.
|
| 29 jan 2010, 10:16 |
|
 |
jessicapersika
|
jag kör hellre med tex
jag: Oj, herregud vilken stor o lång pälskappa! Den måste ha varit dyr! kärring: 1500kr jag: VA?!?! Det är ju jättebilligt för något som har skapat så mycket lidande!!
eller
jag: Oj, får jag känna på din jacka, den ser så mjuk ut. tjejen: eh. ja okej jag: Jag har sett att det verkar vara supermodernt med päls just nu. Det är helt galet! 40 miljoner djur föds upp och dödas enbart för detta! Vart är världen påväg?
|
| 29 jan 2010, 14:10 |
|
 |
liz
|
Jessikapersika: Jättebra sagt ju!
Vad modiga alla är som säger till. Jag orkar inte med om folk blir sura på mig för då mår jag så dåligt och är kass på att ha snabbt svar på tal. Så jag brukar ge dem onda ögat. Precis som med alla vidriga rökare som tvingar en att andas in deras skit. Blir allt mindre skoj att åka kollektivt.
|
| 30 jan 2010, 23:12 |
|
 |
Avskum
|
Jag läste någon insändare i Aftonbladet igår (min favorittidning, not), av någon som tyckte att folk bär allt för lite päls, och att det är "våldsbenägna veganers" fel. Det gjorde mig glad.
_________________ I've just pissed in my pants... and nobody can do anything about it.
|
| 30 jan 2010, 23:23 |
|
 |
|
Joakim
|
Är också riktigt trött på att se detta överallt. Kan inte låta blir att titta/tänka på det heller. Försöker att undvika det så gott jag kan, men det är svårt då jag blir så förbannad.
Är inte någon som säger till heller. Jag är alldeles för långsam för att kunna vinna en diskussion.
|
| 31 jan 2010, 00:41 |
|
 |
|
Disvina
|
Känns lite skönt att hitta ett ställe där jag FÅR bli arg över det här. Tycker faktiskt det är obehagligt, även fast jag omöjligt kan veta om djuret blev behandlat bra eller dåligt innan det blev en jacka... Tanken på att döda djur för att vi ska kunna bära dom känns helt sjuk, faktiskt. Att föda upp djur bara för att döda dom igen, och äta upp dom eller ta på oss dom.
|
| 31 jan 2010, 17:13 |
|
 |
oomoom
|
I Oslo är det typ pälsmajoritet. Helt sanslöst mycket päls här. Jag tittar mest argt på dom och försöker att telepatera mitt vrede, men det resulterar oftast i att dom tror att jag tycker den är fin för att jag ser för snäll ut.
|
| 09 feb 2010, 23:56 |
|
 |
Artemis
|
Jag kör nog också mest på passiv aggressivitet... Svårt att veta om den är falsk/ärvd/second hand. Fast ibland vet man bara att det är en genuin Pälskärring man ser! Någon berättade för mig att hon brukar ställa sig bredvid pälsbäraren och kvida som ett djur i nöd, med stängd mun så det är oklart var ljudet kommer ifrån.  Låter som bra psykterror, fast undrar om de fattar..?
|
| 11 feb 2010, 22:02 |
|
 |
clook
|
Jag är också en utav alla som har otroligt svårt för att respektera folk som bär päls. En gång så var det en jättesöt dam med päls som frågade mig vad klockan var... egentligen så ville jag inte svara men jag gjorde det såklart ändå. Sen så fortsatte hon med att prata om vädret och sånt.. det var verkligen skitjobbigt men jag kände mig tvungen att vara trevlig och prata.. Jag brukar tänka tillbaka såhär i efterhand och försöka intala mig själv att hon säkert hade ärvt den.. det gör att det hela känns lite bättre... men det var fortfarande en traumatisk upplevelse  EDIT: och btw.. jag har nyligen flyttat till göteborg och här är det sjuukt mycket likplagg som rör sig på gatorna! Jämfört med Eskilstuna som jag kommer ifrån så är det säkert dubbelt så mycket...
_________________ let's live like we had cancer, but dance as if we're cured.
|
| 15 feb 2010, 14:30 |
|
 |
|
Starfighter
Gamer
|
Jag har min gamla jacka kvar ännu, jag har inte hittat någon bra ersättare än, så jag får inte bli sur på pälstanter. Jag känner hur en massa okvädesord bubblar upp i munnen och precis när dom ska passera läpparna kommer jag ihåg att min jacka förmodligen är riktigt skinn och istället säger jag ingenting.
För några dagar sedan gick det förbi en liten struntmänniska med hela djur på kragen, det var en ansträngning av rang att vara tyst.
Edit: När jag väl bytt till jeans så måste jag komma ihåg att inte vara så dryg mot folk med päls/skinn ändå, för jag hade ju också det i över 20 år. Jag tycker inte om att känna mig förmer, det är något av det värsta jag vet när någon annan beter sig så mot mig.
_________________ "De som är längst ner i hierarkin får sällan ett offentligt erkännande när de dör, nu får Chrille det genom att jag sätter upp hans grejer, medan Anna Lindh får ett torg. Jag kan inte ge Chrille ett torg, men jag kan ge honom alla elskåp."
|
| 18 feb 2010, 09:55 |
|
 |
|
Disvina
|
Jag har inget behov av att påpeka vad det är dom faktiskt har på sig eller att vara dryg mot människor med päls. Tycker bara inte det är så behagligt att få en päls "upptryckt i ansiktet" på spårvagnen eller i affären...
|
| 18 feb 2010, 11:06 |
|
|